گفتگوهای کوتاه شده ای از نشستهای مطبوعاتی هنرمندان در جشنواره بيست و چهارم

گفتگويی با سرکار خانم انسيه شاه حسينی

انسيه شاه ‌حسيني:

برخي افراد، فيلمسازان را از ساختن فيلم‌هاي جنگي ترسانده ‌اند

برخي افراد كاري كرده‌ اند كه فيلمسازان جنگ از ساختن فيلم‌هاي جنگي مي ‌ترسند و حتي با فيلم‌هايشان جنگ را توجيه مي ‌كنند.

     به گزارش سايت سينمايي سوره، «انسيه شاه ‌حسيني» كارگردان فيلم «شب بخير فرمانده» با بيان اين مطلب در نشست پرسش و پاسخ فيلمش گفت: اين فيلم يكي از خاطرات من از زمان جنگ در عمليات طريق‌القدس است. اتفاقات همه مستند بوده و من تنها بخشي از اين خاطرات را به خاطر قابل باور بودن براي مخاطب نسل امروز تعديل كردم. زيرا در اين سال‌ها درباره جنگ زياد اغراق شده و باعث شده نسل ما از آن دوري كند. من خواستم با اين فيلم خاطرات زنده جنگ را دوباره با ساخت درست به تصوير بكشم.
     وي ادامه داد: من در ساخت «شب بخير فرمانده» سختي‌هاي بسياري كشيدم، ولي به خاطر ديني كه به شهدا داشتم اين سختي‌ها در كار براي من لذتبخش و آسان شده بود.
     شاه ‌حسيني درباره احساسي كه از ساخت اين فيلم در ژانر دفاع مقدس دارد، اظهار داشت: من در ساخت اين فيلم سختي‌هاي بسياري كشيدم. شرايط سخت آب و هوايي در مراحل فيلمبرداري كار را سخت كرده بود، ولي به خاطر ديني كه به شهدا داشتم اين سختي‌ها در كار براي من لذتبخش شده بود. فكر مي ‌كردم با اين سختي‌ها به اين افراد كه جان خود را در اين راه داده بودند نزديك ‌تر مي ‌شدم.
     در ادامه، «سيدسعيد سيدزاده» تهيه ‌كننده فيلم، درباره روند توليد آن گفت: حوزه هنري در طول سال‌هاي اخير سعي مي ‌كند ساخت فيلم‌هاي ارزشي را بر عهده بگيرد و اين كارگردان هم با ساخت اولين فيلم خود «غروب شد بيا» توانست اين اعتماد را در حوزه هنري ايجاد كند تا براي فيلم دوم او سرمايه ‌گذاري شود.
     همچنين، «لادن مستوفي» نيز درباره خشونت بازي خود در «شب بخير فرمانده» گفت: اين خشونت به واسطه كاراكتري كه براي من تعريف شده بود ايجاد شد.
     وي، در ارتباط با تأثير اين نقش روي خودش گفت: هر نقشي در هر فيلمي براي بازيگر تبعاتي دارد. زندگي كردن با آدم‌هايي كه در اين شرايط سخت زندگي كرده بودند و حالا فراموش شده‌ اند براي من حس خوبي ايجاد مي ‌كرد. من در آن زمان نوجوان بودم و شايد فقط تبعات اين جنگ را در زندگي خودم احساس كردم.

گفتگويی با سامان سالور

سامان سالور:

مي ‌توانم سرم را بالا بگيرم

به خاطر ساخت «چند كيلو خرما براي مراسم تدفين» مي ‌توانم سرم را بالا بگيرم.

     به گزارش سايت سينمايي سوره، «سامان سالور» كارگردان فيلم «چند كيلو خرما براي مراسم تدفين» گفت: فيلم غيرمتعارف ‌ترين تجربه ‌اي است كه تاكنون اتفاق افتاده و به خاطر ساخت آن مي ‌توانم سرم را بالا بگيرم. اين فيلم داستان آدم‌هاي حاشيه ‌اي را روايت مي‌ كند كه از ديناي پرهياهوي دور هستند.
     وي، پيرامون عدم شركت فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران گفت: فيلم از نظر تكنيكي و ايفاي نقش بازيگرها در بهترين سطح ممكن است به همين خاطر تعجب مي ‌كنم كه در مسابقه نيست اما در هر صورت ما بيشتر بر روي استانداردهاي فيلم و جديت ساختارش بوده و قضاوت و استقبال مخاطب براي ما در اولويت قرار دارد.
     فيلم «چند كيلو خرما براي مراسم تدفين» راجع به پمپ بنزين متروكي است كه به علت تغيير مسير جاده مسدود مانده و كارگرهاي آن در اين پمپ بنزين به زندگي خود ادامه مي‌ دهند. اين فيلم به همراه «يادداشت بر زمين» دومين اثر سياه و سفيدي است كه در بخش فيلم هاي اول و دوم حضور دارد.

گفتگويی با رفيع پيتز

رفيع پيتز:

توليد فيلم براي حضور در جشنواره‌ها اشتباه است

«رفيع پيتز» كارگردان فيلم «زمستان است» از آثار حاضر در بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره فجر، گفت: فيلمسازي صرف براي جشنواره‌ها و يا خارجي‌ها اشتباه ‌است، قبل از اينكه ‌آنها به سراغ ما بيايند، سينماگران ايراني مشغول بودند.

     به گزارش سايت سينمايي سوره، وي ضمن بيان اين مطلب در جلسه پرسش و پاسخ اين فيلم در سينما صحرا به اين نظريه كه عده ‌اي معتقدند كه مثلاً فلان كارگردان فيلم جشنواره‌ اي مي سازد، اشاره كرد و گفت: نمايش آثار ايراني تنها امكاني براي ديده شدن فيلم و بيان افكار فيلمساز از در سطح وسيعتري است اما اگر غير از اين باشد، آن فيلمساز موفق نخواهد بود.
     اين كارگردان كه با فيلم «زمستان است» در بخش رقابتي جشنواره فيلم برلين نيز حضور دارد، گفت: هر فيلمساز انديشه خويش را مي ‌سازد هر چند كه در ايران بين سينماي هنري و تجاري نوعي دعوا وجود دارد.
     سينماي هنري براي امكان ديده شدن و پخش، نياز به جشنواره‌ها دارد ولي اگر فكر كنيم صرفاً براي جشنواره فيلم بسازيم، بايد شغل خود را عوض كنيم.
     وي كه در نشست پرسش و پاسخ اين فيلم در سينماي رسانه‌هاي جمعي فجر سخن مي گفت، افزود: زمستان است اقتباسي از آثار استاد «دولت آبادي» و متأثر از اشعار سهراب اخوان ثالث ساخته و داستانش ايراني است. من به نوعي تعلق خاطر خاصي به ادبيات و نويسندگان معاصر به ويژه اخوان ثالث دارم.
     وي ادامه داد: برداشت هركس از ادبيات و يا داستاني كه به آن رجوع مي ‌كند مي تواند نقطه‌ آغازين فيلم باشد و برداشت مخاطب از اثر توليدي به او دريافت‌هايش بستگي دارد.
     همچنين، «محمدمهدي دادگو» تهيه ‌كننده فيلم زمستان است در اين نشست گفت: موضوع اين فيلم جهاني است چراكه همه در تلاش براي ايجاد موقعيتي بهتر براي زندگي هستند.
     وي توضيح داد: طرح مشكلات اقتصادي و فقر و بيكاري در همه جاي دنيا وجود دارد و اين فيلم با پرداختي ايراني به موضوع يادشده پرداخته است.
     دادگو، حضور اين فيلم به ‌همراه پنج اثر ايراني ديگر در جشنواره بين ‌المللي برلين را نقطه‌ عطفي دانست كه نشانگر تثبيت جايگاه سينما در مجامع و رويدادهاي بين‌ المللي است.
     جشنواره بين‌ المللي فيلم برلين كه از رويدادهاي معتبر درجه «الف» سينمايي جهان است، بزودي در آلمان برگزار مي‌ شود.
     اين تهيه ‌كننده ابراز اميدواري كرد كه زمينه اكران فيلم زمستان است در ارديبهشت ماه آتي فراهم شود.
     «ملك جهان خزاعي» طراح صحنه و لباس اين فيلم همچنين گفت: وجود طراح براي بازگويي مناسب داستان چه در حال، گذشته و يا آينده براي ايجاد موقعيت در جذب مخاطب در سينما اساسي است.
     وي، زمستان است را روايتي از ديروز كه قابليت بيان امروزي را دارد عنوان كرد.

گفتگويی با ملک جهان خزائی

ملك جهان خزاعي، طراح صحنه:

بعد از دريافت سيمرغ بلورين توقعات بالاتر مي‌رود

بعد از دريافت جايزه «سيمرغ بلورين» جشنواره فيلم فجر توقعات بالاتر مي‌رود و تهيه‌كننده‌ها مي‌ترسند كه با آدم تماس بگيرند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، «ملك جهان خزاعي» طراح صحنه و لباس كه دو سيمرغ بلورين را در كارنامه خود دارد، ضمن بيان اين مطلب درباره تأثير اين جايزه در روند كارش گفت: معمولاً اينجا با كشورهاي ديگر فرق دارد و كساني كه سيمرغ بلورين دريافت مي‌كنند فعاليتشان در آن سال كمتر مي‌شود.
    وي كه امسال با فيلم «زمستان است» در جشنواره حضور داشت آن را يكي از بهترين كارهاي طراحي صحنه و لباسش خواند و اظهار داشت: در اين فيلم كارگردان سعي كرد تمام عوامل فرهنگي روز را به كار بگيرد و در نهايت كار خوبي شد.
    خزاعي، با اشاره به وضعيت طراحي صحنه و لباس در سينماي ايران گفت: بعد از اين كه سوبسيد از سينماي ايران حذف شد مقداري دست تهيه‌كنندگان خالي شد و ديگر كمتر كسي به سراغ طراحان شناخته شده تر مي‌روند.
    وي افزود: من جزو اولين طراحان سينماي صحنه و لباس در سينماي ايران هستم و در سال اول حضورم هر فيلم خوبي كه ساخته مي شد، سراغي هم از من مي‌گرفتند، ولي الان اين گونه نيست و با حذف سوبسيد به من و همكارانم ضربه خورده است. همچنين با توجه به بالا رفتن دستمزد هنرپيشه‌ها سعي مي‌شود از دستمزد ديگر عوامل كاسته شود.
 
شاد باشيد

  
نویسنده : reza artist ; ساعت ٩:۳٩ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن ،۱۳۸٤