آخرين اخبار از دنيای تئاتر

مجموعه تئاترشهر با ميزباني چهار نمايش با موضوع دفاع مقدس و حواشي آن داراي حال و هواي ويژه‌اي در روزهاي اول خرداد ماه شد.
به گزارش سايت ايران تئاتر، نمايش‌هاي”از خاك تا افلاك” به كارگرداني محمود فرهنگ، ”دو متر در دو متر جنگ” به كارگراني نيما دهقان، ”مثل سوسوي فانوس آويخته” به كارگرداني علي فرحناك، ”ركاب” به كارگرداني عزت‌الله مهرآوران همزمان با ايام بزرگداشت فتح خرمشهر با استقبال قابل توجه تماشاگران در مجموعه تئاترشهر روبه‌رو شدند.
سالن اصلي مجموعه تئاترشهر با نمايش”از خاك تا افلاك” با موضوع آزادسازي خرمشهر در چند اجراي نخست خود با استقبال خوبي برخوردار شد و هر شب تماشاگراني بيش از ظرفيت خود داشت.
محمود فرهنگ در همين رابطه به خبرنگار ما گفت:«متن و شيوه اجراي نمايش”از خاك تا افلاك” از جذابيت‌هاي زيادي برخوردار است همچنين حضور هنرمندان حرفه‌اي و جلوه‌هاي ويژه‌اي كه براي اولين بار در تئاتر ايران در اين نمايش استفاده شده موجب جذب تماشاگران اين نمايش شده است.»
وي در ادامه افزود:«اين نمايش در سال 1374 نيز اجرا شد اما استفاده از جلوه‌هاي ويژه در آن بسيار محدود بود، طبيعي است با توجه به فاصله زماني كه با سال‌هاي دفاع مقدس به وجود آمده و واقع شدن در ايام آزادسازي خرمشهر، بايد نمايشي روي صحنه مي‌رفت كه در شأن و منزلت دفاع مقدس باشد. در اين جا بايد به حضور اكبر عبدي اشاره كنم پس از سال‌ها در نمايشي كه مربوط به دفاع مقدس است حضور پيدا كرده و چهره‌اي متفاوت از خود ارائه داده كه يكي از پوئن‌هاي مثبت اين نمايش است. همچنين پرويز فلاحي‌پور كه پس از ايفاي نقش در مجموعه‌هاي تلويزيوني، در اين نمايش بسيار خوش درخشيده كه يكي از نقاط قوت اين نمايش محسوب مي‌شود.»
”از خاك تا افلاك” كه توسط موسسه فدك تهيه شده با محوريت پنج رزمنده دوران جنگ شكل گرفته است. زماني كه آنان به همراه دوستانشان در پشت خاكريز محاصره مي‌شوند در آن لحظات با هم قرار مي‌گذارند كه اگر زنده ماندند چهل سال بعد يكديگر را پشت همان خاكريز ملاقات كنند.
”دو متر در دو متر جنگ” به كارگرداني نيما دهقان در تالار كوچك از ديگر نمايش‌هاي با موضوع دفاع مقدس است كه توانست مخاطبان قابل توجهي را جذب كند. به گونه‌اي كه پس از 12 اجرا 980 تن، تماشاگر اين نمايش شدند. اين تعداد تماشاگر با توجه به ظرفيت تالار كوچك نشان از استقبال خوب تماشاگران دارد.
”دو متر در دو متر جنگ” داستاني درباره جنگ است بدون اين كه مرز و جغرافيايي براي آن متصور باشد. چهار آدم دو به دو مقابل هم ايستاده‌اند، براي دو متر خاك نازنين! بازي با مفهوم جنگ آن هم در شكل و قالب طنز است كه اهميت اثر را افزايش مي‌دهد.
دهقان در مورد استقبال تماشاگران از اين نمايش گفت:«خوشبختانه تاكنون در تمام روزهاي اجراي اين نمايش، استقبال خوبي از آن صورت گرفت و هر روز با ظرفيت كامل سالن نمايش را اجرا مي‌كرديم تا جايي كه در آخرين روز اجرا يك ساعت قبل از آغاز اجرا تمام بليت‌ها فروخته شدند.»
دهقان در مورد همكاري‌اش با حميدرضا آذرنگ گفت:«پيش از اين با حميدرضا آذرنگ تصميم گرفتيم كه نمايشنامه‌اي در خصوص جنگ آماده اجرا كنيم، اما من از او خواستم كه اين نمايشنامه ابعاد گسترده‌اي از جنگ داشته باشد و محدود به كشور خاصي نشود و نمايشنامه‌اي تبليغاتي از آب درنيايد. بلكه حاوي پيام صلح باشد.»
اما نمايش”ركاب” به كارگرداني عزت‌الله مهرآوران نيز در تالار قشقايي با استقبال تماشاگران روبرو شد. ”ركاب” درباره رزمنده‌اي است كه براي رساندن پيام صلح به جهانيان با دوچرخه دور دنيا ركاب مي‌زند. عزت‌الله مهرآوران كارگردان نمايش”ركاب” در خصوص استقبال تماشاگران از اين نمايش گفت:«خوشبختانه استقبال تماشاگران از اين نمايش در حد مطلوب بوده است، چرا كه پيام اين نمايش رسيدن به صلح دائمي است و نتيجه سنجشي نيز كه در مورد اين نمايش انجام شده بيانگر اين مسئله است كه 75 درصد تماشاگران از تصميم شخصيت زن نمايش كه رسيدن به صلح دروني است استقبال كرده‌اند. اين نمايش به زندگي دختري مي‌پردازد كه از 24 سالگي به خاطر وقوع جنگ تحميلي به تهران آمده و با رزمنده‌اي ازدواج كرده است اما رزمنده به دليل درگيري‌هايي كه داشته هرگز نتوانسته با او ارتباط برقرار كند، حالا نيز تصميم گرفته تا براي برقراري صلح جهاني با دوچرخه دور دنيا ركاب بزند اما هيچ گاه از اين سفر بازنمي‌گردد.»
 ”مثل سوسوي فانوس آويخته” به كارگرداني علي فرحناك از ديگر نمايش‌هاي با موضوع دفاع مقدس است كه اين روزها در مجموعه تئاترشهر با استقبال خوبي روبه‌رو شده است. اين نمايش داستان رزمنده‌اي است به نام جلال كه پس از سال‌ها اسارت و حضور در جبهه‌هاي جنگ، روايت زندگي امروزش را بازگو مي‌كند.
اين متن كه توسط محمدرضا كوهستاني حدود چهار سال قبل نوشته شده، پنج بار مورد بازنويسي قرار گرفته تا به شكل متن فعلي درآمده است.
 
 
مديران گروه كودك و نوجوان شبكه‌هاي يك، دو و پنج سيماي جمهوري اسلامي با شوراي هماهنگي تئاتر كودك و نوجوان همكاري مي‌كنند.
عباس جهانگيريان؛ عضو شوراي هماهنگي تئاتر كودك و نوجوان با اعلام اين خبر به سايت ايران تئاتر گفت:«پيش از اين فعاليت‌هاي پراكنده‌اي در حوزه تئاتر كودك و نوجوان صورت مي‌گرفت اما به دليل ناهماهنگ بودن آن نتيجه بخش نبود، بنابراين به دنبال تشكيل اين شورا بوديم تا اين كه حسين پارسايي رياست مركز هنرهاي نمايشي از اين طرح استقبال كرد و شرايطي به وجود آمد تا تضادي كه بين نهادهاي دولتي ايجاد شده بود كمتر شود.»
وي در ادامه افزود:«اين شورا متشكل از علي‌اكبر قاضي‌نظام، رضا فياضي، بهرام شاه‌محمدلو از انجمن تئاتر كودك و نوجوان خانه تئاتر، مرتضي حيدري مدير مركز توليد تئاتر كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان است اما مديران گروه‌هاي كودك و نوجوان شبكه يك، دو و پنج سيما، جهاد دانشگاهي، كورش زارعي از حوزه هنري، سيدصادق موسوي از مركز هنرهاي نمايشي و من و رضا بابك نيز در اين شورا حضور داريم. در اين جا لازم مي‌دانم اعلام كنم كه ما منتظر حضور نماينده هميشه غايب آموزش و پرورش هستيم.»
 
 
با آغاز همايش تئاتر خياباني ميراث معنوي، فتح و حماسه سرخ مسجد جامع خرمشهر ميزبان نمايش‌هاي اين همايش مي‌شود.
به گزارش سايت ايران تئاتر از ستاد خبري همايش تئاتر خياباني ميراث معنوي، فتح و حماسه سرخ، اين همايش با شركت ده نمايش خياباني و با موضوع دفاع مقدس و آزادسازي خرمشهر در شهر خرمشهر برگزار مي‌شود.
به اين ترتيب به جز مسجد جامع خرمشهر، موزه دفاع مقدس خرمشهر، محوطه باز تالار فانوس و محوطه باز تالار شهرداري نيز ميزبان گروه‌هاي نمايشي خواهند بود.
هدف از برگزاري اين همايش حفظ نام شهداي دفاع مقدس و زنده نگه داشتن ارزش‌هاي اين حماسه سرخ است.
گفتني است همايش تئاتر خياباني ميراث معنوي، فتح و حماسه سرخ با همت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از سوم خرداد ماه آغاز شده و تا 10 خرداد ماه ادامه دارد.
 
 
نمايش”جنايت و مكافات” به كارگرداني چيستا يثربي در جشنواره كلاسيك‌هاي روسي لوبينيا به عنوان اثر برگزيده انتخاب و معرفي شد.
چيستا يثربي نويسنده و كارگردان تئاتر در گفت‌وگو با سايت ايران تئاتر، گفت:«نمايش”جنايت و مكافات” برداشتي آزاد از نمايشنامه داستايوفسكي است كه شخصاً آن را نوشته‌ام كه دو سال قبل نيز در جشنواره تئاتر باكو اجرا شد. متعاقباً فيلم اين نمايش را براي حضور در جشنواره كلاسيك‌هاي روسي لوبينيا ارسال كردم كه مورد پذيرش قرار گرفت، اما به دليل پاره‌اي از مشكلات نتوانستم سال قبل در اين جشنواره شركت كنم و اجراي آن به امسال موكول شد.»
وي در ادامه افزود:«اولين بار اين نمايش را با دو بازيگر دانشجو اجرا كردم اما امسال اين نمايش با حضور مهسا مهجور و حسين كشفي اجرا شد كه با استقبال بسيار زياد تماشاگران نيز مواجه شد.»
يثربي با اشاره به اين كه به عنوان تنها زن نويسنده و كارگردان در اين جشنواره حضور داشته گفت:«به گفته دبيران جشنواره با وجود اين كه اين نمايش به زبان فارسي اجرا شد، پراستقبال‌ترين نمايش حاضر در جشنواره بود و در اين نمايش علاوه بر برگزيده شدن، موفق به كسب جايزه اول بازيگري زن، نويسندگي و كارگرداني در مراسم اختتاميه شد.»
يثربي درخصوص برنامه آينده خود براي اين جشنواره اظهار كرد:«تصميم دارم سال آينده نمايش”مرغ دريايي” اثر آنتوان چخوف را در اين جشنواره اجرا كنم كه البته پيش از اين با برداشتي آزاد به زبان انگليسي اجرا شده اما در جشنواره كلاسيك‌هاي روسي به زبان فراسي اجرا خواهد شد.»
 
 
دو نمايش”تجربه‌هاي اخير” و”در ميان ابرها” به كارگرداني اميررضا كوهستاني تا يك ماه آينده براي حضور در جشنواره‌اي اروپايي راهي خارج از كشور مي‌شود.
به گزارش سايت ايران تئاتر، گرچه كارگردان و اعضاي گروه كوهستاني از اعلام تاريخ مشخص و محل دقيق اجراهاي خود در خارج از كشور خودداري مي‌كنند ولي حضور آنان در جشنواره تئاتري در اروپا جزء اولين برنامه‌هاي سفر آنان در سال 85 است.
لازم به ذكر است اين گروه پيش از اين نيز نمايش‌هاي”در ميان ابرها”، ”تجربه‌هاي اخير” و”رقص روي ليوان‌ها” را به صورت يك تور در كشورهاي فرانسه و آلمان و با دعوت فستيوال”آن سو” اجرا كرده بود. علاوه بر آن كشورهاي بلژيك و وين، سوئيس، ايتاليا و انگلستان نيز شاهد اجراي اين نمايش‌ها بوده‌اند
 
پاسداشت بيش از چهل سال فعاليت‌هاي هنري و علمي استاد احمد دامود تحت عنوان”مردي كه گل به دهان دارد” روز شنبه 6 خرداد ماه 85 در خانه كوچك نمايش دانشكده هنر و معماري دانشگاه برگزار شد.
در ابتداي جلسه با توجه به آن خانه كوچك نمايش بسيار كوچك بود، رحمت اميني مدير گروه تئاتر دانشكده هنر و معماري گفت:«مقام استاد دامود بالاتر از اين‌هاست كه بتوانيم در چنين وضعيتي از ايشان تقدير كنيم. به خاطر اين كه به گونه‌اي خانه كوچك نمايش را مطرح و فعال سازيم، ترجيح داديم كه مراسم در اين محل برگزار شود.»
مجري برنامه فرهاد آئيش سعي كرد از ابتداي جلسه با شوخي و طنز فضاي گرم و صميمي مجلس را دوستانه‌تر كند. او گفت:«وقتي به من اطلاع دادند كه به چنين مراسمي بيايم، در خانواده دنبال يك واژه بودم كه احمد دامود را با آن تصوير كنم كه مادرم گفت: احمد دامود مرد شريفي است.»
منيژه محامدي، استاد دانشگاه و كارگردان كه سابقه آشنايي‌اش با احمد دامود به پيش از انقلاب برمي‌گردد، گفت:«به قول همسرم محمد اسكندري، احمد دامود همچون شمع مي‌سوزد تا راه دانش پژوهان هموار شود. دامود همانند ديگر انسان‌هايي است كه دنبال انديشه هستند نه نام و ثروت.»
وي افزود:«متاسفانه دانشگاه آزاد هنوز قدر اين بزرگوار ندانسته و به رغم بي انصافي‌ها و كم لطفي‌هاي دانشگاه آزاد، احمد دامود كتاب‌هايش را به خوبي ترجمه و تاليف كرده و يكي از استادان فوق‌العاده بوده است. حضورت غنيمت است و نامت ماندگار.»

انساني سختكوش و جدي
فرهاد آئيش در ادامه اشاره به دوستي‌اش با دامود كرد كه در آمريكا با هم كاري را به صحنه برده‌اند كه در آن آئيش بازيگر و دامود كارگردان بوده است و گفت:«خوشحالم كه دوست خوبي مثل احمد دارم، او سال‌هاست كه به تمامي پرسش‌هاي بي پاسخم، پاسخ داده است.»
محمدرضا خاكي، استاد دانشگاه و نويسنده نيز به دوستي‌اش با احمد دامود پس از انقلاب اشاره كرد و گفت:«اميدوارم كه هر چه زودتر پايشان خوب شود و وقتي او را عصا به دست ديدم بسيار شوكه شدم.»
وي افزود:«دامود انساني سختكوش و جدي است و در ارتباط با كار بسيار با دقت است. نتيجه اين دقت را در تاليفات و ترجمه‌هايش مي‌بينيم. اگر در سير و روند انتشار اين كتاب‌ها توجه شود، درمي‌يابيم كه اين آثارخلاء محسوسي را در زمينه آموزش بازيگري پر كرده است.»
منصور براهيمي، استاد دانشگاه و مترجم هم به دوستي‌اش با احمد دامود از طريق آثارش اشاره كرد و گفت:«آثار او هنوز به طور عملي در بازيگري كشورمان مورد تجربه و آزمايش قرار نگرفته است بنابراين كتاب‌هايش ضمن آن كه خلاء كتاب‌هاي آموزش بازيگري را پر مي‌كند، زودتر از زمان موعد در كشورمان مطرح شده‌اند.»
وي افزود:«احمد دامود آثارش را با دقت انتخاب كرده و با اين كار خود جرياني را در زمينه ترجمه ايجاد كرده است. او به راحتي اين امكان را براي آموزش بازيگري فراهم كرده تا بر فقر بازي در تئاتر، سينما و تلويزيون غلبه كنيم.»
احمد دامود از نظر منصور براهيمي، نمونه جدي از مترجمان آگاه به حوزه عمل و حساس نسبت به مفاهيم هستند كه با زباني فني و عملي درباره هر نكته‌اي توضيح مي‌دهند.
شاگردان موفق
مهرداد راياني‌مخصوص كارگردان و منتقد كه خود را يكي از شاگردان قديمي احمد دامود معرفي كرد، آموخته‌هاي 10 گانه خود را از كلاس‌هاي بازيگري‌اش در يادداشتي قرائت كرد. او در اين آموخته‌ها به خوب ديدن، خوب شنيدن، ارتباط و گفت‌وگو، انضباط و تلاش و پرهيز از پيچيده گويي، معلم خوب بودن، در مقابل درياي بيكران نادانسته‌ها محصل و دانشجو ماندن اشاره كرد.
راياني‌مخصوص سخنراني خود را با جمله”دوست دارم از صميم قلب” تمام كرد.
سپس نوبت به يك شاگرد قديمي ديگر رسيد. كيومرث مرادي، كارگردان درباره دامود گفت:«او استادي نبود كه فقط سر كلاس‌ها متدي را درس بدهد و برود بلكه دامود مدام كارهاي دانشجويانش را پيگيري مي‌كرد.»
بنفشه اعرابي نيز يكي از دانشجويان امروز احمد دامود مقاله ادبي خود را در وصف استادش قرائت كرد.
با ديده شك و ترديد
بعد از سخنرانان، نوبت به احمد دامود رسيد كه مقاله‌اش را قرائت كند. او در ابتداي مقاله با ديده شك و ترديد از اين كه درباره تقدير از او احتمالاً اغراق شده است چون خود را در اين حد و اندازه نمي‌بيند و شايد هم هست و خودش بي خبر است.
اين استاد دانشگاه در ادامه خود را يك محصل معرفي كرد با آن كه سال‌هاست به عنوان معلم فعاليت مي‌كند و در اين باره گفت:«يك مدرس بايد انسان جست و جوگري باشد تا بتواند انسان‌هاي ديگر را به جست و جو كردن ترغيب كند. يك مدرس بايد مدام در حال آموختن باشد و همه جا براي او بايد كلاس درس باشد. بنابراين در سر هر كلاسي به طور همزمان دانشجو و محصل بوده‌ام.»
وي افزود:«بايد نسل ما خود را با نسل جديد تطبيق دهد و اين اشتباه است كه انتظار داشته باشيم كه نسل جديد خودش را بايد با قديمي‌ها وفق بدهد چون دنياي امروز به ظاهر در تمامي زمينه‌ها تغيير كرده و ما نيز بايد با زمان پيش بياييم.»
دامود در سر كلاس‌هاي درسش”دوست داشتن” و”ارزش گذاشتن به ديگران” را آموخته است و در اين باره توضيح داد:«انسان‌ها كاملاً با هم متفاوت هستند و يك استاد نبايد بر پايه سليقه‌هاي شخصي شاگردانش را قضاوت كند بلكه هر يك را بنا بر توانايي‌ها و خلاقيت‌هاي شخصي‌شان مورد داوري و توجه قرار دهد. همه دانشجويان را بايد با يك چشم ديد و براي همه آن‌ها ارزش قائل شد.ش
يكي ديگر از آموخته‌هاي دامود طي دوران معلمي، اين است كه بايد به محدوديت‌ها به اندازه توانايي‌ها اهميت داد و آن‌ها كه ناتواني‌هاي خود را نمي‌شناسند مدام در معرض شكست قرار خواهند گرفت.
وي گفت:«هر كسي بيشتر از همه درباره خود بداند، از طريق شناخت واقعي خود مي‌تواند ديگران را نيز بشناسد. بزرگترين منبع درايت و درك عشق است.»
وي در ادامه به احترام به انسان‌ها اشاره كرد و گفت:«در احساس احترام به ديگران است كه راه حل‌هاي تفاهيم آميز به وجود مي‌آيد. من هميشه با وجدان بيدار خود همراه بوده‌ام و مدام خود را به دادگاه مي‌برم تا مبادا در درك ديگران ناتوان بمانم.»
در اين مراسم دكتر خراباتي رئيس دانشكده هنر و معماري هداياي دانشجويان فعال اين دانشكده را اهدا كرد. در پايان مراسم نيز با حضور منيژه محامدي لوح سپاس به احمد دامود تقديم شد و فرهاد آئيش از طرف حضار احمد دامود را در آغوش گرفت.
زندگينامه و آثار
احمد دامود در سال 1318 هـ .ش در تهران ديده به جهان گشود. وي نخستين بار هنگامي كه 18 سال داشت، در اولين دوره آموزشي هنرهاي دراماتيك به سرپرستي دكتر مهدي فروغ شركت كرد و از سال 1337 تا 1341 با حضور در دوره‌هاي آموزشي كلاس‌هاي اسكويي، در برخي آثار اجرا شده گروه اسكويي به ايفاي نقش پرداخت.
دامود با هدف دستيابي به تحليل درست و كامل شخصيت‌هاي نمايش و بهره‌گيري از دانش‌هاي ديگر براي درك بهتر هنر تئاتر در سال 1344 با قبول شدن در كنكور رشته روانشناسي در دانشگاه تبريز مشغول به تحصيل شد و در اين رشته مدرك كارشناسي خود را اخذ كرد. سپس در سال 1348 راهي آمريكا شد و موفق به دريافت دو مدرك كارشناسي ارشد در رشته‌هاي ارتباطات جمعي(سيما و تلويزيون) و آموزش تئاتر از دانشگاه‌هاي كلمبيا و لويولا شد.
وي هم اكنون در گروه نمايش دانشكده هنر و معماري دانشگاه آزاد اسلامي تدريس مي‌كند.
احمد دامود در نمايش‌هاي”هياهوي بسيار براي هيچ”، ”تراموايي به نام هوس” به كارگرداني مصطفي اسكويي، ”خانه عروسك”، ”روباه‌هاي كوچك”، ”كالسكه زرين” و”انيس مندو” به كارگرداني مهين اسكويي و”طبقه ششم” به كارگرداني مصطفي و مهين اسكويي بازي كرده است.
وي همچنين موفق به كارگرداني نمايش‌هاي”قرعه براي مرگ”، ”باغ وحش شيشه‌اي”، ”گيدو كلونا”، ”چهار صندوق”، ”آدم‌ها و چيز”، ”گمشدگان”، ”كلاف سر در گم”، ”انكار”، ”چهارمي”، ”در ساحل” شده است.
از جمله كتاب‌هاي احمد دامود مي‌توان به”بازيگري و پرفورمنس آرت”، ”اصول كارگرداني تئاتر”، ”بازيگري متد” و ترجمه‌هاي آثاري از”استلا آدلر” (تكنيك بازيگري)، ”مليسا برودر و ديگران” (بازيگران حرفه‌اي)، ”رابرت بندتي” (كار عملي بازيگر) و”ديويد ممت” (رباره كارگرداني فيلم) اشاره كرد.
گفتني است كه كتاب”تكنيك بازيگري” پس از 12 سال انتشار 9 بار تجديد چاپ شده، كتاب”اصول كارگرداني تئاتر” هشت سال پس از انتشار 6 بار تجديد چاپ شده، ”بازيگري متد” چهار سال پس از انتشار به چاپ چهارم رسيده و كتاب‌هاي”كار عملي بازيگر” و”بازيگري و پرفورمنس آرت” كه چاپ اول آن‌ها شش ماه قبل بوده است، اينك آماده چاپ دوم شده‌اند.
 





 

 

/ 0 نظر / 21 بازدید