آخرين اخبار سينمايی

تهمينه ميلاني، كارگردان سينماي ايران، در جشنواره « جاروي پرنده» تركيه گفت كه پس از 27 سال كار درسينماي ايران ، به خوبي خط قرمز ها و قوانين جامعه و دولت را شناخته و هماهنگ با اين قوانين، به فيلمسازي خود ادامه داده است .
ميلاني با 4 فيلم ديگه چه خبر، افسانه آه، واكنش پنجم و زن زيادي به اتفاق السا فيروز آذر، بازيگر فيلم "زن زيادي" در آنكارا جشنواره‌ي جاروي پرنده حضور داشت.
ميلاني در گفت وگو با روزنامه مليت افزود : من دراين سالها به خوبي ياد گرفته ام كه چگونه با رعايت خط قرمزها از توقيف يا لطمه وارد شدن به فيلم هايم جلوگيري كنم ومحدوديت ها نيز باعث نشود تا نتوانم حرف ها و انديشه هاي خودرا بيان كنم. به طور مثال وقتي مي‌خواستم كشمكش و درگيري يك زوج جوان را در "آتش بس" نشان بدهم ولي از آنجا که آن دو نمي‌توانستند به طور فيزيكي همديگر را لمس كنند، كيفي پر از مدارك طلاق را بهانه قرار دادم تا آن دو با كشيدن آن كيف، بي‌آنكه همديگر را لمس كنند، به مجادله بپردازند.
روزنامه مليت كه عكسي از تهمينه ميلاني كارگردان فيلم «‌آتش بس» در صفحه اول خود چاپ كرده، اشاره كرد كه ميلاني به عنوان يك كارگردان بين‌المللي در جشنواره « جاروي پرنده» حضور يافته و درمراسم افتتاحيه جشنواره در 4 مي 2006 مورد تجليل قرار گرفته است .
همچنين وقتي از تهمينه ميلاني درباره دولت جديد جمهوري اسلامي ايران سوال شد، تهمينه ميلاني پاسخ داد: هر دولتي كه قصد مبارزه با بي‌عدالتي اجتماعي و ريشه كردن فقر را داشته باشد، مورد تاييد هر انسان آزاده‌ايي است و مسئولان دولت جديد در حرف‌هاي شان بارها به اين مسئله اشاره كرده‌اند.
تهمينه ميلاني در پاسخ به سوالي در باره دخالت هاي آمريكا در مسائل مربوط به انرژي هسته‌اي ايران گفت :‌ من هم دستيابي و استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي را حق مردم كشور خودم مي‌دانم و اساسا مخالف هر نوع دخالتي در امور داخلي كشورمان هستم چه از طرف آمريكا باشد و چه از طرف كشوري ديگر.
به گزارش سايت سينماي ما، وي در اين زمينه ادامه داد: اگر شما به روي صحبت هاي دولتمردان آمريكا متمركز شويد خواهيد ديد كه ديدگاه آنها در مورد مردم كشور ما اينست كه گويي ما موجودات ضعيفي هستيم و هر زمان آنها بخواهند ما را له خواهند كرد! در صورتيکه بايد بدانند كاملا در اشتباه هستند . همچنين کساني که صلح جهاني را مد نظر دارند بهتر است كشورهايي را كه به اسلحه‌ي اتمي دست يافته‌اند خلع سلاح كنند.

 

مهران مديری بزودی ساخت جديدترين سريال طنزش را آغاز خواهد کرد . لازم به ذکر است مدتی است که اين سريال مراحل جدی پيش توليدش را آغز کرده و تا کنون حضور هنرمندانی چون : رابعه اسکويی و فلامک جنيدی در آن قطعی شده است .

 

مهدي فخيم زاده كارگردان سينما و تلويزيون در گفت وگو با روزنامه "خبرورزشي" گفت كه آرزو داشته كه نقش حاج كاظم در فيلم آژانس شيشه اي را بازي مي كرده است.
وي اين مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگار اين روزنامه عنوان كرد و در ادامه اضافه كرده كه البته احتمالا او مناسب اين نقش نبوده است .
فخيم زاده در ادامه اين گفت‌وگو اعلام كرده كه بازي به جاي آل پاچينو در فيلم "بوي خوش زن" و بازي به جاي رابرت دنيرو در "گاو خشمگين" از آرزوهاي هميشگي‌اش بوده است .
وي همچنين گفته كه درسال 83 براي داوري جشنواره فجر از فخيم زاده دعوت مي شود ولي چون اعتقادي به جشنواره نداشته ،اين دعوت رارد مي كند. فخيم زاده دراين مصاحبه با اشاره به اينكه ميانه چندان خوبي با جشنواره‌ها ندارد گفت :سينما چيزي نيست كه بتوان قدر آن را با جشنواره و جايزه مشخص كرد .

 

تدوين تله فيلم ديازپام ساخته احمد عبدالهيان بيستم ارديبهشت ماه آغاز شد . اين فيلم در فصل تابستان روی آنتن يکی از شبکه های سراسری خواهد رفت . عبدالهيان قبل از اين کار فيلمهايی چون : بيزينس - ترافيک - قيامت و ساعت صفر را نيز کارگردانی کرده بود . آخرين اثر آماده پخش عبدالهيان فيلم سقاخانه است که در آن هنرمندانی چون : سهيل سخن پژوه - ميترا جوکار - رضا منتظری و... به ايفای نقش پرداخته بودند .

 

بهروزافخمي هفته آينده فيلمبرداري فيلم كوتاهي درباره فرش ايراني را در اطراف شيراز و مناطق قشقايي آغاز خواهد كرد و احتمالا براي بخشي درباره صادرات فرش به يكي از كشورهاي خارجي نيز سفر خواهد كرد.
وي روز گذشته با حضور در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها مدت زمان اين فيلم را 5 تا 6 دقيقه دانست و گفت: فرش ايراني را دوست دارم و در فيلم «فرزند صبح» هم ازفرش‌ استفاده كردم، پيش ازاينكه به ما سفارش بدهند.
وي فيلمبرداري بخش اول «فرزند صبح» را تيرماه گذشته به پايان رساند و براي بزرگ ترشدن كودكي كه نقش امام (ره) را بازي مي‌كند،اعلام كرد كه يك يا دو سال فيلمبرداري متوقف مي‌شود : با توجه به گذشت زمان ، داريم به زماني نزديك مي‌شويم كه بتوانيم فيلمبرداري را آغاز كنيم ، بنابراين همان‌طور كه پيش از اين نيز اعلام كردم فيلمبرداري بخش دوم را تابستان آغاز خواهيم كرد.
افخمي زمان فيلم «فرزند صبح» را 150 دقيقه عنوان كرد و در ادامه افزود: از بخش فيلمبرداري شده 60 دقيقه تاكنون تدوين شده است ، بنابراين يك مقدار بيشتر از يك سوم كار تدوين شده است و بخش دوم كه فيلمبرداري آن را در تابستان آغاز خواهيم زمان زيادتري را شامل مي‌شود .
وي درباره بخش دوم گفت: چند سال از دوران كودكي امام (ره) كه در بخش اول گرفته‌ايم گذشته است و بخش ديگري هم وجود دارد كه زمان محدودي دارد و امام (ره) را در سن 63 سالگي و در هنگام دستگيري بعد از 15 خرداد مي‌بينيم كه آقاي جمشيد هاشم‌پور قرار است نقش ايشان را بازي كند.
بهروز افخمي پيش از اين قرار بود تا شروع فيلمبرداري «فرزند صبح» فيلم ديگري را نيز جلوي دوربين ببرد و تاكنون چندين ‌بار از ساخت «تنگسير» حرف زده. وي در اين باره گفت: ما همچنان به دنبال تهيه‌كننده هستيم. اگر تهيه كنند پيدا كرديم و كسي كه علاقه‌مند باشد،من دوست دارم «تنگسير» را بسازم، اما تاكنون كسي اعلام آمادگي قطعي نكرده است.
وي درباره آن‌چه مدنظر دارد، با توجه به اينكه يك بار در گذشته اين موضوع توسط امير نادري ساخته شده مي‌گويد: داستان صادق چوبك و رسول پرويزي را درباره اين واقعه ، مبنا قرار مي‌دهيم و درباره اين ماجرا اطلاعات قابل دسترسي را جمع‌آوري مي‌كنيم تا بتوانيم درباره حادثه‌اي كه اتفاق افتاده يك فيلم بسازيم و فكر مي‌كنم تا فيلمبرداري بخش دوم «فرزند صبح» فرصتي نداشته باشم بنابراين اگر هم روزي تهيه‌كنندگي براي ساخت تنگسير پيدا كنم بعد از فيلمبرداري بخش دوم «فرزند صبح» آن راجلوي دوربين مي‌برم.
وي گفت: اين كار با فيلم «تنگسير» آقاي نادري قطعا فرق خواهد داشت چون از ديدگاه من ساخته خواهد شد.
افخمي همچنين درباره تعريفش از سينماي ملي مي‌گويد: ابتدا بايد ديد منظور از سينماي ملي چيست‏؟ و چطورآن را تعريف مي‌كنند؟ نمي‌دانم و مطمئن نيستم مسئولين چه نظر و تعبيري از سينماي ملي درنظرشان هست، اما معتقدم آن فيلم سازاني كه درايران كار مي‌كنند ،در ايران رشد كرده و با فرهنگ اين مملكت زندگي مي‌كنند، هرفيلمي كه بسازند "سينماي ملي" به حساب مي‌آيد.
بهروز افخمي در ادامه درباره تفاوت نوع فيلم‌ سازي‌اش از «عروس» تا «گاوخوني» معتقد است: من هميشه به داستانهاي خوب علاقه‌مند بوده و هستم‏، «گاوخوني» را براي اين ساختم كه فكر كردم داستان خوبي است و مورد بي‌اعتنايي قرار گرفت، همين طور كه سال ها قبل «روز شيطان» را ساختم.
من از داستان گاو خوني خوشم آمد و فكر كردم داستاني كه خودم از آن لذت مي‌برم ممكن است يك تعدادي از تماشاچي‌ها هم از آن لذت ببرند، بنابراين حتي اگر الان داستان پرتحركي پيدا كنم كه با تماشاچي عام ارتباط برقرار كند، خيلي خوشحال مي‌شوم كه آن را بسازم. بنابراين تغييراتي كه در فيلم‌سازي من اتفاق مي‌افتد، تغييرات آگاهانه‌اي نيست. اگر از يك داستاني خوشم بيايد آن را مي‌سازم‏. البته ممكن است بدين معنا باشد كه من خودم تغييركردم ولي به اين تغييرهنوز نمي‌توانم از دور و بيرون نگاه مي‌كنم.

 

سريال تلويزيونی روزهای مهربانی ( ملک دل ) بزودی از شبکه اول سيما پخش خواهد شد . در اين سريال که کارگردانی آن را محمد درمنش بر عهده داشته است هنرمندانی چون : شهره سلطانی - مريم کاويانی - علی سليمانی - مهدی فقيه - آزيتا لاچينی - رضا منتظری و عليرضا اوليا به ايفای نقش پرداخته اند .

 

فيلم « يک بوس کوچولو » ساخته بهمن فرمان آرا در کانون فيلم دانشگاه شيراز در تالار فجر اين دانشگاه به نمايش درآمد و پس از نمايش فيلم، بهمن فرمان آرا با حضور در سالن در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويان شرکت کرد و در ابتدا دغدغه اصلي خود را از ساخت فيلم « يک بوس کوچولو » مرگ و نابودي يک دوران تاريخي ايران دانست و گفت: من در سن و سالي به سر مي برم که بايد نگراني ها و دغدغه خاطرم را با نسل فعلي و جوان ايراني در ميان بگذارم. به عنوان مثال تناقض هاي جامعه ما باعث شد که فيلم « خانه روي آب » را بسازم.
فيلم « يک بوس کوچولو » را به هم به اين دليل ساختم که مي بينم به عمد دوره هايي از تاريخ ما ناديده گرفته مي شود، اين زنگ خطر بزرگي است که در تمام حيطه هاي فرهنگي اين کشور به صدا درآمده است. جالب اينجاست که استقبال از فيلم « يک بوس کوچولو » بيشتر از سوي جوانها بوده است تا نسل من و نسل مياني . 90 درصد سالن هاي نمايش دهنده فيلم در تهران پر بود از افراد زير 30 سال و همين براي من کافي است.
وي گفت : « يک بوس کوچولو» 2 بار پروانه نمايش گرفت. يکبار بعد از اتمام مراحل ساخت که آماده نمايش شده بود اما بعد از مدتي گفتند که بايد باز هم پروانه نمايش بگيرد و بازهم پروانه نمايش گرفت تا اين بار واقعاً به نمايش عمومي درآمد.همچنين يک بوس کوچولو را در اوج فروش به بهانه اينکه سالن سينما کم است از روي پرده برمي دارند. تازه در همان ميانه نمايش عمومي فيلم DVDهاي آن با بهترين کيفيت در بازار بخش مي شود. ديگر چه کسي در شهرستانها حاضر است به تماشاي فيلم من بيايد؟
اين کارگردان اين اظهار نظر را که او فيلمسازيست که در هر دوره فيلمسازي اش (پيش از انقلاب و بعد از انقلاب ) هر دو طيف تماشاگران و مسئولين فرهنگي را راضي نگه داشته، رد کرد و افزود: من براي « بوي کافور، عطر ياس » و « خانه اي روي آب » در مجموع 15 جايزه دريافت کردم. براي شرکت دادن « يک بوس کوچولو » در جشنواره فجر هم به شدت تحت فشار قرار داشتم. اما من قبول نکردم و زيربار نرفتم. مي‌خواستند فيلم را در بخش سينماي معناگرا نمايش دهند، من نمي دانم اين سينماي معناگرا ديگر چه صيغه اي است که از خودشان درآورده اند. من فيلمساز که نمي شينم و هنگام نوشتن فيلمنامه ام و هنگام ساخت آن به اين فکر کنم معناگرا بسازم يا بي معنا! فيلم زماني براي من معنا پيدا مي کند که تماشاگران آن را ببينند و آن بپسندند. من هيچ وقت در جهت سياست هاي مسئولين فرهنگي وقت فيلم نساخته ام. چه آن زمان و چه الان. ديگر هم هيچوقت فيلم هايم را به جشنواره نمي دهم. بخش مسابقه و جايزه هاي آن براي من فرمان آراي 65 ساله ديگر جذابيتي ندارد، بايد براي جوانها باشد. آنها هستند که بايد مطرح شوند و انگيزه پيدا کنند و گرنه فرمان آرا هرآنچه را که مي خواسته به دست آورده و از اين که هست مشهورتر نمي‌شود.
بهمن فرمان آرا در ادامه سخنان خود گفت: مي گويند فيلم فرمان آرا در بخش مسابقه جشنواره بين المللي فيلم فجر شرکت مي کند. اين کلمه بين المللي هم از آن حرفهاست. مي گويند در فلان رشته ورزشي ايران مقام نخست را کسب کرد. ولي وقتي نگاه مي کنيم مي بينيم که ايران در ميان 3 کشور تاجيکستان، قزاقستان و ازبکستان آمده و اول شده و آنگاه اين معني بين المللي براي خيلي ما روشن مي شود. در پيش از انقلاب هم من هيچوقت براي جشنواره يا خوشايند مسئولين فيلم نمي‌ساختم. کارگردان « يک بوس کوچولو » بار ديگر با تأکيد بر اينکه پيام فيلم دغدغه اصلي وي و ديگر هم نسلانش است، گفت: من قصد انتقاد و گله و شکايت از کسي نداشته ام. سال 59 که « سايه هاي بلند باد » توقيف شد به فرانسه رفتم و از آنجا هم راهي کانادا شدم. در آنجا در کار پخش فيلم بودم و مدتي هم در يک شرکت توليد فيلم کار کردم. ولي اين افسردگي ادواري که الان سي و هفت هشت سال است باهاش درگيرم و وقتي فيلم نمي سازم باز هم به سراغم مي آيد، همراهم بود.
فرمان آرا در بخش ديگري از سخنان خود شعاري بودن فيلم هايش از جمله « يک بوس کوچولو » را رد کرد و گفت: اينکه فيلم هاي من فيلم هاي پر ديالوگي هستند واقعيتي است. سبک کاري من براساس ديالوگ شکل مي گيرد. ديالوگ نقش مهمي در فيلم هاي من دارد. به صرف يکي دو ديالوگ نمي توان بر چسب شعاري بودن را به يک فيلم زد. در سکانسي از فيلم که در پاسارگاد مي گذرد اسماعيل شبلي رو قبر کوروش فرياد مي زند: « کوروش آسوده بخواب که ما بيداريم » . آيا به صرف اين جمله و ديالوگ، فيلم من شعاري است؟ قبول دارم که اگر به بعضي از موضوع ها غيرمستقيم اشاره مي کردم بهتر بود. اما در هر صورت اين هم يک شيوه اي است که من اطلاعات را به تماشاگر منتقل مي کنم.

 

تصويربرداری مجموعه تلويزيونی حلقه سبز به کارگردانی ابراهيم حاتمی کيا همچنان در رامسر ادامه دارد . در اين سريال تلويزيونی هنرمندانی چون : حميد فرخ نژاد - سيما تيرانداز - حميرا رياضی و آتش تقی پور به ايفای نقش میپردازند .

 

تخريب مقبره عبدالحسين سپنتا، نويسنده، روزنامه نگار و از نخستين فيلمسازان ايراني و سازنده فيلم «دختر لر»، اولين فيلم ناطق سينماي ايران، مورد اعتراض هنرمندان و دوستداران اين هنرمند قرار گرفت. برخي رسانه‌ها با انتشار خبر فوق افزوده اند اين مقبره در بخشي از گورستان تاريخي تخت فولاد اصفهان قرار داشت.
زاون قوکاسيان، منتقد سينماي ايران در اصفهان، در مصاحبه اي گفته است شهرداري اصفهان خيابان تازه‌اي را احداث مي کند به نام سپنتا و ارزش سپنتا نيز در تاريخ سينماي ايران بر همه روشن است. وي مي‌گويد ارزش سپنتا در تاريخ سينماي ايران روشن است، زيرا او فيلم هاي دختر لر، فردوسي، و ليلي و مجنون را ساخت که آغاز سينماي ايران محسوب مي‌شود.

 

مريم کاويانی بازيگر پرتوان کشورمان در حاشيه نمايشگاه مطبوعات اعلام کرد : امسال ۳ پيشنهاد همزمان برای بازی در ۳ سريال برای ماه مبارک رمضان را دارم که حتما در يکی از انها بازی خواهم کرد . لازم به ذکر است که کاويانی هم اکنون فيلم هوو را روی پرده سينماها دارد .

 

شاد باشيد .



/ 0 نظر / 14 بازدید